Ruszyła przebudowa linii kolejowej do Opola

Dzięki temu czas przejazdu z Kędzierzyna do stolicy regionu skróci się o połowę. Ale trzeba będzie jeszcze na to poczekać.

Pierwsze prace zaplanowane są na odcinku Raszowa – Gogolin. – Prace będą prowadzone na jednym torze, tak, by pomiędzy oboma miastami była możliwa jazda pociągów – mówi Mirosław Siemieniec z PKP Polskie Linie Kolejowe. Dzięki inwestycji o połowę skróci się czas podróży pomiędzy Kędzierzynem-Koźlem a Opolem. Trasa przygotowana będzie do prędkości 160 km/h, dzięki czemu pociągi międzyregionalne będą mogły jechać o około 25 minut krócej, a podróż potrwa nie 50, lecz około 25 minut.

Nowe tory, urządzenia zabezpieczające i sterowania ruchem oraz nowa sieć trakcyjna zapewnią szybszy i sprawniejszy przejazd pociągów. Linia zostanie przystosowana do ruchu pociągów z prędkością do 160 km/h. Zwiększy się komfort odprawy podróżnych.

Na 10 stacjach i przystankach 20 przebudowanych peronów, będzie wyposażonych w nowe wiaty, ławki i oświetlenie oraz dostosowanych do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Dzisiaj na 40-kilometrowym odcinku magistrali kolejowej E30, pomiędzy wspomnianymi dwoma miastami jeździ się z prędkością od 60 do maksymalnie 100 km/h (na krótkim odcinku). M.in. dlatego szybkie pociągi poruszające się między Katowicami a Opolem i Wrocławiem w większości kursują linią 132, gdzie można poruszać się z prędkością od 100 do 120 km/h. Przywrócone zostaną pierwotne parametry obiektów inżynieryjnych z uzyskaniem dopuszczalnego nacisku na oś 221 kN. Wyższy komfort obsługi podróżnych zapewni z kolei przebudowa peronów na stacjach i przystankach: Kędzierzyn-Koźle, Raszowa, Zdzieszowice, Jasiona, Gogolin, Górażdże, Przywory Opolskie, Opole Grotowice, Opole Groszowice. PKP założyła, że będzie to kosztowało pół miliarda złotych. Pieniądze te chce zdobyć z funduszy unijnych. Ale to nie wszystko, bo przygotowywany jest remont również linii z Kędzierzyna do Chałupek, rewitalizacji linii nr 151 na odcinkach Bierawa – Nędza oraz Racibórz – Krzyżanowice. Inwestycja szacowana jest na 80 mln zł. Prace te obejmą m.in. wymianę ok. 35 km torów, przebudowę sieci trakcyjnej i odnowienie 28 obiektów inżynieryjnych. Wymienionych ma zostać 14 rozjazdów i wyremontowanych 15 przejazdów kolejowo-drogowych.

Zamontowane zostaną nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Zakładane jest zwiększenie przepustowości stacji Nędza, Kuźnia Raciborska i Dziergowice. Stacje te oraz przystanek osobowy Tworków mają otrzymać podwyższone perony z nową nawierzchnią. W Kuźni Raciborskiej odnowiona ma zostać łącząca perony kładka. Od sierpnia do października ub. roku PKP PLK przeprowadziły już przetarg na wybór wykonawcy prac na linii nr 151 na odcinku Krzyżanowice – Chałupki. Za 24 mln zł brutto prowadzi je konsorcjum Przedsiębiorstwa EL-IN i Torkolu. Zakończenie tych robót planowane jest na listopad br.

Aktualna kategoria: AKTUALNOŚCI
REKLAMA
© 2018 Tygodnik PARTNER. All rights reserved / Wszystkie prawa zastrzeżone
Zobacz także: www.kedzierzynkozle24.pl.